divendres, 7 de març del 2014

L'alumne "AVALUADOR"


Respecte a la reflexiò de l'altre dia sobre quin era el nostre millor professor i el pijor, tornem a entrar en una paradoxa prou important. Que valorem en un professor? Al igual que ells en avaluen a nosaltres basant-se (suposadament) en uns ítems, com avaluem a un professor?
Crec, des de el meu punt de vista que, al contrari que un professor DEU DE avaluar a tots els alumnes basant-se en els mateixos aspectes (comportament, exàmens, treballs...), cada alumne avalua a aquest professor amb aspectes diferents. Com es va intentar dir a classe, un professor pot ser el millor per a mí i el pijor per a tu, inclús, lo que fa que per a mi siga el millor pot fer que per a tu siga el pijor.
Doncs, pense, que a l'hora de saver si un professor es bò o roïn, tindriem que valorar-lo segons el triangle de l'educació:


                   

L'educació com a professió, com a tasca i com a sistema. Basant-se en aquest aspectes, podríem avaluar a tots els professors de la mateixa forma. "El professor ha sigut un professional? La tasca utilitzada era adequada? El seu sistema era el correcte?" Desenvolupant i ramificant aquestes tres preguntes, crec que podríem extraure una gran quantitat d'ítems d'avaluació global cara un professor. Seria una forma de vore tots al mateix professor i evaluar-lo amb els mateixos aspectes.

5 comentaris:

  1. Vicent, no creus que eixes preguntes que tu proposes també seran contestades segons cada alumne? A lo millor per a tu la tasca utilitzada era adequada , però per a mi no per exemple, o al reves sas?

    ResponElimina
    Respostes
    1. La tasca será adequada quan ho siga per a tots, no pot ser per a uns si i per a altres no, entonces deixa de ser adequada. Ho antens? No son punts de vista de uns i altres. Es la tasca, la profesionalitat, el sistema en si mateix, no com tu ho veus, doncs les experiéncies, bones i roins, afecten als nostres pensaments.

      Elimina
  2. Vicent, estoy de acuerdo con todo lo que planteas más arriba; en cambio cuando expones las tres preguntas en el siguiente párrafo queda un poco en el aire, ya que como bien ha dicho Alex una tarea puede ser adecuada para una persona y para otra, no llegar a los mínimos para poder ser válida y por tanto interesante.
    En general pienso que un profesional de la educación por muchos conocimientos que tenga sobre un tema determinado, si no da con la tecla y no llega a contactar con la mayoría de los estudiantes no podrá transmitir gran parte de los conocimientos que tiene sobre el tema y por tanto a estos estudiantes les parecerá aburrida y no interesante la materia en cuestión.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Lo que he intentat dir amb aquest post, es que al igual qu a tu t'avaluen amb un examen que es igual per a tots i el corregira el professor que el corregira, tindries que tindre la sempre mateixa nota (dic tindries perquè no sempre es així), cap la possibilitat de que l'alumne també tingui una forma d'evaluar als professors de forma que, pasant-li a eixe alumne un qüestionari sobre un professor, respongués igual que qualsevol altre alumne.

      Elimina
  3. Si te interesa profundizar en el tema de la evaluación, un consejo: Alvarez Méndez, JM (1996). Evaluar para conocer, calificar para excluir. Madrid:MOrarta (http://www.edmorata.es/libros/evaluar-para-conocer-examinar-para-excluir)
    Verás como NO TODO EL MUNDO OPINA que haya que evaluar al TODO el alumnado " basant-se en els mateixos aspectes (comportament, exàmens, treballs...)"
    Y si te interesa el tema de la evaluación del profesorado, el consejo sería: BAin, K (2000). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: UV
    http://books.google.es/books/about/Lo_que_hacen_los_mejores_profesores_de_u.html?hl=es&id=Jf2LHxIIQZMC
    Si quieres leer un curioso y jugoso comentario de ese libro:
    vfbedmov.blogspot.com.es/2014/03/lalumne-avaluador_7.html

    ResponElimina